Ini adalah ruangan peribadi penulis. Jika anda terasa atau sentap dengan sajian di dalam ruangan peribadi ini, sila tekan pangkah di hujung atas belah kanan. Segala yang di coretkan adalah hak penulis, tidak kira ianya adalah kisah benar, luahan hati mahupun rekaan semata. HARAP MAKLUM.
Showing posts with label travelling. Show all posts
Showing posts with label travelling. Show all posts

Sunday, April 17, 2011

Pendakian Gunung Stong Ep. 1

Assalammualaikum...hi!

Petang 1 April 2011 tu, aku kalut giler. Balik opis mmg awal, blom kol 5 aku da chow. Semangat aku dtg awal semata nk blah awal. Tapi still, aku lewat. Semua gara-gara incik cab yang aku call, tak sampai2 even da hampir 20min aku tunggu bwh blok. Sangat mencabar kesabaran! Instead of aku tunggu cab yg aku da cal td,aku tahan cab tepi jln je. Oh, saat ni la aku nak nanges, kenapalaa aku xde sesapa yg boleh di minta tolong d saat ni, kalo tak, xde la aku kelam kabut cani..sob sob. Dah tu plak, nak smp ke Stesen Komuter Padang Jawa yg sepatutnya mkn masa x sampai 10min, ambik masa hampir 15min - JEM! deng!

OK, tgok jam, dah kol715. sejak kol 630 aku tunggu cab. fine. komuter kol 735, ticket train katenya kol 830. Yes, aku sangat teruja sejak beberapa hari sebelum ni sbb 1st time nk nek train jarak jauh, tp bila da jadi camni, segalanya berubah. Rasa nk je aku jadikan komuter bertukar jadi Putra LRT. if and only if i m a magician..lama dah aku bt camtu. huh!

Kol 820pm aku smp kl sentral. Dlm tempoh 45min nk smp cni, bermessage2 aku dpt drp ktua perjalanan..Bukan kate dia, aku pn risau nk mampos. Sesampai je kt klsentral, tercongok mber tu tunggu depan eskalator, mmg da klimax lewat nih! silap haribulan ade yg kn tinggal train. Terus je kitowg berlari anak naik ke stesen KTM. Memang train Ekspres Wau da ade da pun. Termengah-mengah gak laa. Mujur gerabak kitowg btol2 berada di depan mata. Phew~!

Masok2 je, tros caragass mencari katil. Wehuuu~ barulah semangat eksaited itu muncul kembali..weeeee~ tak sempat nk gerak train tu, perut aku da berbunyi2 mintak di isi. Seb bek pesan kt mber suh blikan mekdi td. Dengan penuh beradabnya, perut aku di isi dgn sebiji dabel cis beger. Burp, Alhmdulillah.

Mood eksaited aku kembali menyerang. Aku puas hati dapat nek keretapi dalam erti kata sebenar. Tambah2 ketapi yang ade katil..hohoho aku tdo dalam senyuman mlm terkebut.. ^_^



ok, ni bkn tpt tdo aku..
ni la pemandangan dlm gerabak berkatil


cafe

to b continued..

Tuesday, March 1, 2011

Pendakian Bukit Tabur.

 Assalammualaikum / hello all!

Senyum..senyu dan senyum.. still boleh tersenyum even tgn,kaki, badan sume sakit2, lenguh, luka, lebam dan yang sewaktu dengannya. Hari yang sangat menyeronokkan! Alhamdulillah.
Bermula pukul 4am, kami berkumpul d Shah Alam. Pendakian d sertai oleh 11org (5pompn,6laki). Start naik bukit kol 530am. Smp kt tpt nk tgok sunrise dlm kol 610am. Mendengar azan dari atas bukit dlm hutan adalah sesuatu yg peaceful. kami melepak di peak tersebut selama hampir 2jam utk menikmati pemandangan matahari terbit. Continue our journey at 8am till 10am. Letih tp amat berpuas hati. Sgt berpuas hati. If anybody ask me - Broga or Bkt Tabur? i choose Bkt Tabur. the experience is so different and challenging! TQ all new friends from K-Rect's group. Nice to know all of u :) Alhmdulillah.
yep, aku baru balik dr mendaki Bukit Tabur. and i juz copy and paste the words from FB. x larat kot nk ulang type benda yang sama. lenguh tangan. :p

Ape pun, terima kasih kepada Incik Al sebab menginvite aku untuk join group K-Rect yg sgt cool! Aku memang amat suke aktiviti rekreasi camni. Bak kata Incik Dark Half - just face ur fear.  yes i am. Alhamdulillah. weeeeee~ (even kaki menggeletar nk jejak tempat2 tepi batu yg bawahnya curam dalam, tp aku still cuba - walau x berdiri, duduk saja.kah kah)

Thanks to Kin juga (sanggup join dtg dr Kuantan). dan sbb Kin banyak tolong tarik aku dr tempat2 yg aku rasa sangat susah nk naik - takot OK, naik batu yg 90 darjah dgn x nampak tempat nk step kaki. mujur Kin berada di depan, dia yg tolong tarik tangan..hihi next time, nk p memane, boleh ajak Kin lagi. yeay~!

Thanks gak kpd drebar - Incik Al - sbb sudi secara paksa rela utk drive my car. hahaha (ye, spt maklum, aku x suke drive..ngehngeh) kpd kengkawan baru, terima kasih x terhingga. aku sangat gembira dpt jumpa kengkawan yg berasal dr kampung yang sebelah-menyebelah je dgn kampung aku (ini bkn ayat perkampungan [?] ok - it's juz aku yg sgt susah nk cari kawan yg tinggal berhampiran or sekampung dgn aku - aku kan perantau - ecewah~! ). hihi

Pengalaman pertama kali membuat rock climbing bagi aku sgt mencabar. abes tapak tanganku yg halus mulus ni luka sana sini. kasar sudey. badan, kaki, pun banyak yg luka dan lebam2 serta lenguh.cramp gak time panjat batu and time nk turun bukit tu.hee~ :p walaupun tiap malam aku minum susu anlene, tp kalsium spt masih berkurangan dalam badan ni. haiiihh.

tips utk mereka yg mahu mendaki Bukit Tabur ni..

1) bw air sekurang2nya 1.5L
2) headlamp
3) glove
4) choc sekurang2nya utk penambah tenaga. buah pisang pn sgt efektif!
5)air isotonik - penambah tenaga gak ni.

bg muslim,
1)sila bw air utk berwudhuk (solat subuh). as for me, pengalaman berwudhuk di broga dgn menggunakan spray air utk sembur baju time iron tu sgt praktikal. x perlukan air yg banyak utk berwudhuk + senang. so, tu la jugak yg aku bw utk naik Bukit Tabur ni.
2)yg muslimat tu, bw la telekung. kain x payah la. sbb korang sure pakai stoking, rite?
3)kalu x sejadah, kain bersih je pn xpe, utk lapik dahi nk sujud.

ok, ni antara gmb yg sempat d rakamkan (thnx incik Hilmi sbb mencantikkan lg pic ni) :

Time azan Subuh berkumandang. KL masih di sinari cahaya lampu.
Matahari sdg menampakkan diri.
Subhanallah!
This is us ^_^

Pisang bagus utk energy.

Yeaahaaa~!!

The Gurlz.
j'adore la sunrise.
ni antara peak yg kami tawan. pic ni d snap dr atas another peak gak, so, nmpk agak rendah je bukit tu.

Curam kan?
Kt sini la yg paling debor. kalo terlepas je tali tu..innalillah la..isk, Alhamdulillah sume selamat.

Ok2..enuff la.. more pics in my FB..kalo berminat nk tgok lg gmb2 menarik, sila la msok FB guer ye. (:

*entry ni d type pd ptg Ahad lalu, tp br d publish harini - selasa. sbb nk tunggu gmb paling cantik menarik utk di up kan kt blog ni. :p *

p/s: next ke manakah? Gunung Stong maybe? InsyaAllah.


Tuesday, February 8, 2011

Menyeberang ke Siam.

Assalammualaikum..haii..

Musim getah laku ke ni? ye la kot..

balik kampung ritu pun, ma beli anak pokok getah 100pohon. rm2.20/pohon. jauh kot p beli tu. kt siam woo.. betul! aku pn ikot. kitowg pergi Munok, Thailand. tp bila gugel, aku x jumpa plak tempat tu. tp mmg betol, org tempatan panggil tpt tu Munok.

ape yg best? xde ape yg best pun. cuma adventure kot. dulu, time form 3, masa tu baru pindah kelantan, aku slalu pergi ke Tak Bai, Siam tu. kat sana naik bot nak ke seberang sungai. tp nk seberang ke Munok ni, nek perahu woh! addoii..giler takotttt.. naik perahu yg ade motor tu la..bkn yg kn kayuh2 tu. passport? xperlu pun.. ic? xpayah gak. just bayar rm1 utk ke seberang sbg tambang perahu tu je.

mula2 sampai kt tepi sungai tu, giler pelik aku, apesal banyak sgt kereta parking ni? sampai atas bukit pn orang sanggup parking ok. nk membayangkan ramainye manusia hari tu. nk nek sampan pn aku takot..terhuyung hayang woo..air dalam glerr.. smpai je kt seberang tu, mak aiihh.. becaknyaaaaaa.. mmg mcm dlm tv yg korang dok bayangkan tu. a'ah. btol la tu. mcm zmn 80's kot.(sory,hs x canggih. mls nk amik gmb pn - kabur2 je)

gmb d Munok yg d rembat dr sape ntah ni.
ni over sgt ni.mcm lepas ujan je ni. tp inilah munok! ni pn rembatan gak ni.

kt sini, bley pakai duit RM ataupun baht. x kesah. peniaga pn da letak awal2 arga utk kedua2 matawang. n ofkos,peniaga berloghat kelate. ape yg org ramai sgt kt sini ek? aku pun pelik. tp mmg nitemare woo.. bak kate my mummy (auntie) "ramai sgt org. smp susu kena org depan." ggg. apekah? itu untuk membayangkan betapa ramai org smp berjalan berhimpit2, mmg badan bertemu badan. series. owh, rupenye sbb hari tu adalah hari Jumaat iaitu hari Nat (mcm hari pasar minggu utk org siam) dan time tu orang2 malaysia sedang bercuti CNY. tu pasal ramai giler la org. mmg susah nk dapat bargain yg murah giler la gamaknya.

owh, lupa nk cerita. mmg askar berlegar2 d kedua2 belah negara. yg kat siam tu lg laa..siap ade benteng pasir tu..askar pegang senapang siap. aku dok terpikir, kalo ade orang tetiba bt bom badan secara sukarela ni, mmg nahas laa..takotttt!! nauzubillah.

ape yg aku beli? hehe..aku xde beli ape pun.mmg xde plan. juz pergi sbb kak chik pesan beli kuali besor. and aku pun beli la kuali 19" yang harga rm32 brand crocodile. brand yg paling hebak la kiranye nih. ma pn beli periuk yg set 3 tu..1st kedai yg kami singgah, arga rm35 kot. pastu 2nd shop tu, dpt rm32. terus ma beli. bila p ke kedai terakhir (sbb mls nk pusing lg), tengok2 periuk ma bley dpt rm29 utk 3set tu. huhu terpancar ke 'frust'an ma. mummy pn beli periuk gak. agaknya mmg orang dtg sini nk beli periuk belanga la kot - murah. ade gak blanket arga rm13. cantik gilerrr..mcm comforter tu, tp nipis ckit. blanket semata2. aku nk beli, tp mcm x perlu. so, bersabar je la tgok. huhu

so, tercapailah hajat ma utk beli anak pokok getah+periuk di Munok. ma balik dgn penuh sengihan. ^__^


Tuesday, December 28, 2010

Family Day 2010 - Cameron Highland




hehe..sama x dgn pic kt atas? ni la kt puncak gunung brinchang. ^_^
(2nd day)

Sejahtera ke atas smua. (:

last wik, isnin -  kita d kejutkan dgn berita ttg bas yg eksiden dan menjadi asbab kepada kematian 28org pelancong thailand kt jalan cameron - simpang pulai. on dat tym, aku n famili mmg sdg berada kt atas nun, atas bukit cameron tu pn. kami tiba kt cameron hari ahad tu (19/12/2010 ) . gerak dgn 3 buah kete yg mn salah satu kete tu aku yg drive (full time driver), kitowg lalu kt simpang pulai tu la. jln xde la trok sgt kot, odw pergi tu. tp still, ade gak kanak2 yg termuntah hijau. haha 1 of my niece termuntah dlm kete, tp bkn kete aku ler..hehe seb bek.paling x le blah, abg zizul menggambarkan cane keadaan b4 si budak tecik tu termuntah..

" tgok2, mata ain da juling" kate abg zizul dlm kete.

x lama pastu..bluweeeeeeeeeeekkk!! hamek kooo.. muntah terburai dlm kete atas peha mama dia snirik.. wakakaka lawak glerr.. smp juling mata nek kete. kah kah.. ciann..

si kecik ain yg pkai snow cap biru tu la yg termuntah dlm kete..haha beside her: umairah. kazen dia.
(dlm apartment yg d sewa)

time benti kt kaki bukit cameron utk membersihkan muntah si kecik tu. siap bley sengih2 lg pas muntah. cett!
(1st day smpai)

owh, hari ahad petang tu, lepas bersantai2 rehat dlm umah, kitowg klua mencari mkn ptg..kami p ke pasar malam brinchang tu. aku x perasan la plak, org ape yg ramai. tp along ckp, ramai org2 thai kt pasar mlm pd hari ahad petang nk maghrib tu. mungkin mereka yg along terserempak tu da x bernyawa kot now ni. mungkin merekalah mangsa nahas bas yg isnin haritu. *insaf seketika*

ni la tpt tinggal kami kt sana. lupa la ape nm apartment ni. tp TM pny - sponsor by along.
diz is my whole family :)
(3rd day, da nk balik ni)


kt stoberi farm (day 2)

day 2 - tmn bunge.

day 2 - taman rama2


pemandangan dr balkoni umah d hari ke 3.

bee's farm day 3

ladang teh boh. last port before gerak pulang.



ok ok..dah laa..nk tgok p kt fb aku ek.. berlambak lg gmb. 

last. my famili potrait.

perjalanan balik, selasa ( 21/12/2010 ) kami da x lalu kt laluan simpang pulai tu. sbb kitowg bajet, sure kes semalam (isnin) yg bas terbabas tu x habes lg, mst jem pny. so, kami lalu kot jln lama yg teramatlah berbengkang bengkok. mcm ular kena palu. laluan tu x igt nama jln ape. tp dr cameron tu, tros tembus Tapah. abah kate, jalan tu mcm jln kl - gua musang suatu ketika dulu. huhu adventure gilerr..

dah dah. ok. last pic - my beloved niece.


wuhuuu...alhamdulillah. percutian kali ni mmg besh sgt. swonok. sejuk2 gituuu..hee.. nx year? pangkor kot katenye, insyaAllah XD

Friday, December 17, 2010

Semangat holiday dtg lagi


kucen ni sgt comel. tp bkn ttg kucen ni aku nk cter.aku nk ckp ttg tpt kucen ni d ambil gmb.. haha ktne? kt cni sbnrnye...

taraaaaa...


yeaaahhh... im off to Cameron Highlands tis Sunday - with my family! weeeeeeeeeee~

tomorrow morning ma,abah, adik n si kecik-kecik ank2 sedaraku akn smp,insyaAllah. last year kami berada d Langkawi, tahun ni bakal menerjah cameron plak. hehe alhamdulillah.. smoga gathering and holiday bersama family terchenta akn merapatkan lagi tali silaturrahim kasih sayang antara kami smua,amin.. :)

nantikan update terbaru nx wik, insyaAllah. XD


Thursday, November 25, 2010

Sesi mengenal jalan - summit!

Assalammualaikum...olla!


Hi All,
 We are going to have a farewell lunch for Asyikin. Her last day would be on 29th November (Monday) WW47
 Date     : 24th Nov 2010
Day      : Wednesday
Venue   : Kenny Rogers, Subang Parade


so, berpandukan maklumat dr email d atas, kami ber4 memulakan perjalanan..
dlm kete..

"sape tau jln ni? aku n dini x tau.." - aku

"wan tau kot.." - habiel (bkn nama sebenar)

"a'ah..bley la..jln je,nnt aku tunjuk" - wan (jg bkn nama sebenar)

tuan pny kete i-city(bkn nama kete sebenar) membelah jalan menuju ke arah subang.. smpai ke satu tpt, tetiba we all stuck in d jammed!

"ni jammed ke trafic lite ni?" - dini (bkn nm sbnr lagi)

huhu..jem gler kot..lembab gler gerak kete2 kt jln tu.. tetiba..

"eh, itu summit la dini..owh..subang parade seblom summit rasanya.." - aku dgn penuh yakin menunjukkan ke arah bangunan summit. wan n habiel kt bakang melayan emosi memasing (mungkinkah menu ape yg nk d pilih yg sdg d fikirkan? mungkin..)

"dini, nnt jap g nk ke kiri tau..msok parking" - wan

"mn bangunan dia?" - dini

"depan ckit..belah kiri" - wan

dah lebih 5min kot,stuck jammed. tetiba..

"wan, da dekat ke ni? seblom summit ek? " - aku

"eh, jap..kita nk ke mn?" - wan buat2 terkejut plak daaahh...bt2 x tau nk p mana..
:
:
"weh...kita da silap laa!!! ni nk ke summit ni!! kita nk ke subang parade kn? mak aiihh...aku dok igt summit laaa!!" - wan

"hah?? abes cane ni? nk pusing mn ni? jem kot...ayok!" - dini

masing2 muke cuak dah..isk..da 15min kot dlm kete. dgn jem bagai. huk aloh... skali salah tempat daaaa...

INI SEMUA SALAH SAPE??

harharhar.. kitowg bantai gelak dlm kete..hampehss btol..

ok,lepas ni bley jln2 lagi.. wuhuu~

jauh gak kami mkn angin

owhoo...besarnye gmb..

Friday, July 9, 2010

Holiday wif Geng Orang Kampung

Salam Jumaat & salam sejahtera kpd smua..

Dah ckup seminggu br nk update cter ttg p Redang ritu.haha sbb igt nk kumpul gmb byk2 dulu, then choose mn berkenan utk post dlm new entry ni. tp nmpk gaya,1camera  shima lg lambat sgt nk kasi gmbnya, oleh yg demikian( xle blah ayat skem A), aku choose gmb2 drp 2camera je la ek..

So, we all bergerak dr Seri Kembangan kol 9.30pm, right after Ktua kg selesai tugas dia..al-maklum la..tugas seorg ktua kg  DBA mmg mencabar..shift working hour, nk buek acano.. kami drift 2buah kete vrooooooomm troooosss ke KT. kete orenji-san dan kete miss cherri membelah kesunyian d mlm terkebut.. dlm kelajuan, kesesatan jugak lah ckit2.. seb bek dpt pulang ke pangkal jln dgn jayanya. ngehngeh..

Tiba d KT around 3.30am. kami bertiduran, merehatkan diri d banglo yg tersergam indah d pinggir bandar KT. sungguh nyaman skali berada dlm kawasan kampung. tup tup, baring da terlelap smp subuh.. after solat kitowg bersiap utk gerak ke destinasi yg d tuju. bekpes pg tu? peerrghhh...jgn jeles ya.. kitowg d sajikan dgn nasi impit + wedges buatan kampung oleh mummy wan. n d best is..harapan dan impian aku mlm td, ketika john membontoti lori buah duyan - tercapai! kitowg d sajikan dgn buah duyan fresh dr ladang...weehuuu~ bekpes da mkn duyan beb..wallaweehhh..cedaaappp...isinya tebal, lemak manis..errgghh...maveles! dlm kete odw ke jeti Merang, paham2laaa... burrrpppp... semerbak bau gas duyan...kahkah (oopsss...not me ok. aku sendawa tutup ng bantal, pastu bukak tingkap. ;p )

Taraaa...dah smp jeti Merang..



~ galok tgu boat smp..haha~

Nek boat dlm setgh jam gak ler.. boat tu pny drift, smp kecut perut aku..tp besh plak..haha
Kitowg xdpt duk together2 dlm bot, sbb da penuh.so, ade yg duk depan,ade yg duk bakang. me myself pn duk ng sesape je..lantak la labuu...asalkan bley smp redang..haha 
~ dat's me - yg bt peace kt depan tu..ekeke tudung biru ye tuan2 puan2..~

Sampai je jeti Redang, mak aiihh...hati tros jatuh cintan! haiipp...no no..bkn kpd manusia, tetapi pd kejadian Ilahi..Subhanallah.. cantiknyeee...
~ pandangan dr jeti~



~ jejak kaki kt jeti~

~ here we are..~

Tak tunggu lama, dpt je key bilik, rehat dlm 10min, tros zaasstt..kitowg klua ke pantai..bermandi manda membasahkan badan sbb terliur dgn air yg biru ijau tu..huhu ni tentative program kami..


ok2..mls nk cter pjg, kitowg p snorkling 3x sms kt cni. yg 1st snorkling, kaki aku da berdarah2 kena shell yg lekat2 kt batu tepi2 tpt coral tu..sob sob..luka agaklah dalam..uwaaa~!! sakit seh.. takot gak, takot ikan jos dtg terkam..hukhuk :( sgt sedih. tros moody lepas kejadian. tros aku nek bot. cakiiitt :(( 

~ moody pn ade hati nk bergmb :p ~


hari ke 2 plak, kitowg p tmn laut marin. time kol 9am camtu. ombak agak kuat time kejadian. conclusionnye, tpt ni xberapa cantik coral dia. n sbb tpt coral tu tepi pantai je, so, byk la kaki2 yg terluka terpijak coral n batu2 yg byk d tepi2 tu. nak d jadikan cerita, kami tertarik ke tgh laut gak ler tym tgh syok tgok coral. 8of us, sumenye tertarik. nk balik ke pangkal jln, mak aih..susahnyaa..dgn aku yg xreti berenang.. alhamdulillah, ade kwn2 yg sudi membantu..hukhuk (sebak terharu) T_T xlama kitowg duk kt c2, sbb da serik dgn kaki sumorg luka2 berdarah bagai. alas, duk kt tepi pantai je la...

~ cni la tpt marin tu, xbesh sgt pn.. kt batu2 bakang tu la kami sume tercedera kaki tgn dan segalanya..~


balik snorkling pg tu,kitowg bt aksi terjunan dr jeti sowg2.. gilerr laa..takot seh! mcm nk bunuh diri rasanya..hahaha bila da lompat tu cam.."Ya ALlah..ape aku bt ni...owh no!"..huhu debusshhh~~!! masoklah air dlm rongga idungku ini..smp ke dlm tekak..errgghh...bulp..timbul smula ke atas air..huhuhu tp syiok! xperience tu beb...pasni tobat xmo buat dah! ekekeke


~ setelah aksi lompat dr jeti~

ptg hari ke-2 agak besh tpt snorkling dia. yg ni d best kot. thumbs up la! mmg heaven.. cantiknyeee..ikan2 jinak, sume d keliling kami je. asal ade roti secebis, sume berebut2 smp tergigit tgn..haha geli uuu...tp syiok! *wink* (sory,xde gmb kt cni plak..isk)

mlm hari ke 2 ade BBQ.. tp xdan amik gmb..sumorg da full n letih.. kitowg pn cam bese la..ade agenda tukar2 hadiah laki- pompn.. sumorg puas hati dgn gift masing2..teehee.. ^_^

~ jom, balik! babai redang.. ~


end of d day at redang, sumorg pn xsabar2 nk shopping kt KT plak..haha.. lunch kt umah wan again, n yep, again we had duyan!! pengat duyan wif pulut..walla~! sgt sedap. 4x aku tambah..ooppss.. hee~

ok la, utk pic yg lebih menarik tertarik ko mmg deboommm! silalah lawati photo album facebook aku.. aku da compile drp 2buah camera..sdg tgu camera terakhir je lg..xdapek2 lg pic ni..haiihhh~ 

fyi, kitowg pny cam sume xlut air..so,xde la gmb underwater...sadis gak, tp apakan daya...

conclusion, tis trip is really awesome! i really had my sweet memorable time wif all of u guys - geng org kampung.. lap u la... so, where's d next? teehee

Related Posts with Thumbnails