Senyum..senyu dan senyum.. still boleh tersenyum even tgn,kaki, badan sume sakit2, lenguh, luka, lebam dan yang sewaktu dengannya. Hari yang sangat menyeronokkan! Alhamdulillah.
Bermula pukul 4am, kami berkumpul d Shah Alam. Pendakian d sertai oleh 11org (5pompn,6laki). Start naik bukit kol 530am. Smp kt tpt nk tgok sunrise dlm kol 610am. Mendengar azan dari atas bukit dlm hutan adalah sesuatu yg peaceful. kami melepak di peak tersebut selama hampir 2jam utk menikmati pemandangan matahari terbit. Continue our journey at 8am till 10am. Letih tp amat berpuas hati. Sgt berpuas hati. If anybody ask me - Broga or Bkt Tabur? i choose Bkt Tabur. the experience is so different and challenging! TQ all new friends from K-Rect's group. Nice to know all of u :) Alhmdulillah.yep, aku baru balik dr mendaki Bukit Tabur. and i juz copy and paste the words from FB. x larat kot nk ulang type benda yang sama. lenguh tangan. :p
Ape pun, terima kasih kepada Incik Al sebab menginvite aku untuk join group K-Rect yg sgt cool! Aku memang amat suke aktiviti rekreasi camni. Bak kata Incik Dark Half - just face ur fear. yes i am. Alhamdulillah. weeeeee~ (even kaki menggeletar nk jejak tempat2 tepi batu yg bawahnya curam dalam, tp aku still cuba - walau x berdiri, duduk saja.kah kah)
Thanks to Kin juga (sanggup join dtg dr Kuantan). dan sbb Kin banyak tolong tarik aku dr tempat2 yg aku rasa sangat susah nk naik - takot OK, naik batu yg 90 darjah dgn x nampak tempat nk step kaki. mujur Kin berada di depan, dia yg tolong tarik tangan..hihi next time, nk p memane, boleh ajak Kin lagi. yeay~!
Thanks gak kpd drebar - Incik Al - sbb sudi secara paksa rela utk drive my car. hahaha (ye, spt maklum, aku x suke drive..ngehngeh) kpd kengkawan baru, terima kasih x terhingga. aku sangat gembira dpt jumpa kengkawan yg berasal dr kampung yang sebelah-menyebelah je dgn kampung aku (ini bkn ayat perkampungan [?] ok - it's juz aku yg sgt susah nk cari kawan yg tinggal berhampiran or sekampung dgn aku - aku kan perantau - ecewah~! ). hihi
Pengalaman pertama kali membuat rock climbing bagi aku sgt mencabar. abes tapak tanganku yg halus mulus ni luka sana sini. kasar sudey. badan, kaki, pun banyak yg luka dan lebam2 serta lenguh.cramp gak time panjat batu and time nk turun bukit tu.hee~ :p walaupun tiap malam aku minum susu anlene, tp kalsium spt masih berkurangan dalam badan ni. haiiihh.
tips utk mereka yg mahu mendaki Bukit Tabur ni..
1) bw air sekurang2nya 1.5L
2) headlamp
3) glove
4) choc sekurang2nya utk penambah tenaga. buah pisang pn sgt efektif!
5)air isotonik - penambah tenaga gak ni.
bg muslim,
1)sila bw air utk berwudhuk (solat subuh). as for me, pengalaman berwudhuk di broga dgn menggunakan spray air utk sembur baju time iron tu sgt praktikal. x perlukan air yg banyak utk berwudhuk + senang. so, tu la jugak yg aku bw utk naik Bukit Tabur ni.
2)yg muslimat tu, bw la telekung. kain x payah la. sbb korang sure pakai stoking, rite?
3)kalu x sejadah, kain bersih je pn xpe, utk lapik dahi nk sujud.
ok, ni antara gmb yg sempat d rakamkan (thnx incik Hilmi sbb mencantikkan lg pic ni) :
![]() |
| Time azan Subuh berkumandang. KL masih di sinari cahaya lampu. |
![]() |
| Matahari sdg menampakkan diri. |
![]() |
| Subhanallah! |
![]() |
| This is us ^_^ |
![]() |
| Pisang bagus utk energy. |
![]() |
| Yeaahaaa~!! |
![]() |
| The Gurlz. |
![]() |
| j'adore la sunrise. |
![]() |
| ni antara peak yg kami tawan. pic ni d snap dr atas another peak gak, so, nmpk agak rendah je bukit tu. |
![]() |
| Curam kan? |
![]() |
| Kt sini la yg paling debor. kalo terlepas je tali tu..innalillah la..isk, Alhamdulillah sume selamat. |

















































