Ini adalah ruangan peribadi penulis. Jika anda terasa atau sentap dengan sajian di dalam ruangan peribadi ini, sila tekan pangkah di hujung atas belah kanan. Segala yang di coretkan adalah hak penulis, tidak kira ianya adalah kisah benar, luahan hati mahupun rekaan semata. HARAP MAKLUM.

Wednesday, July 21, 2010

Bon Odori?

Assalammualaikum..hyee ^__^

Bon odori? apekah? cam words french.tp jgn salah sangka..it's japanese words..

"In Malaysia, Bon Odori Festivals are also celebrated every year in Penang and at the Matsushita Corp Stadium in Shah Alam, Selangor. This celebration, which is a major attraction for the state of Selangor, is the brain child of the Japanese Expatriate & Immigrant's Society in Malaysia. In comparison to the celebrations in Japan, the festival is celebrated on a much smaller scale in Penang and Selangor, and is less associated with Buddhism and more with Japanese culture. Held mainly to expose locals to a part of Japanese culture, the festival provides the experience of a variety of Japanese food & drinks, art and dance." -quote from wiki wawa

it is 8celi..." family reunion holiday during which people return to ancestral family places and visit and clean their ancestors' graves, and when the spirits of ancestors are supposed to revisit the household altars. It has been celebrated in Japan for more than 500 years and traditionally includes a dance, known as Bon-Odori." - wiki wawa oso.

owh,aku br tau ttg bnd ni..haha tp xtvt bersih kubur ni xde la d buat kt mesia ni. sbb ritu pn,aku p yg kt shah alam ni, xde plak nk bersihkan dowg pny kubor ke ape pun..teehee..

hrmm..menarik gak..swonok tgok culture org jepun. xdpt p jepun,kt cni pn bley tgok.part yg paling aku suke part menari tomeeyy tu..hikhik..
cute gler ok,menari dia.. tgh2 padang ade stage, pastu atas stage tu la ade gendang la,rebana la bagai (err..aku xsure alat tu btol ke nama) pastu, keliling org main alat muzik tu ade org2 pakai kimono menari comel..cuteee je tarian dowg.sng je. mcm main budak2..haha org laki,pompn pn ade. dowg menari ikot muzik yg d mainkan. muzik pn comel2 bunyinye..(sila bygkan ala2 doraemon pny lagu..haha) kedian, org2 tu menari keliling,pusing slow2.. n d best is, org yg kt bwh stage pn menari gak.(penonton).. kitowg pn ikot tarian comel tu, dan sama2 pusing keliling stage slow2..comeellll... antara step yg aku paling igt, ade bt cam 'sarange'.. hahaha cute sgt ok! tet tet tet. bunyi muzik tu..cuteee..(berapa kali mau cute comey daaa)alaa..tp xde plak pic snap time kitowg ikot menari tu..ekeke

 
~ atas stage ni laa..dowg menari comel tu~




pastu,ade mknn jepun gak jual kt sana.. kitowg ni mulanya semangat gler nk try mknn jepun..tp byk yg da abes..huuu~ (sedih).. tp elok gak,sbb aku pn cam was2 nk mkn..sbb kt tepi2 tu ade jual 'air kencing setan'.. huu~ paham2 la kan..:p tp aku ade la beli air segelas, air yg aku yakinkan diri halal dan x bercampur gaul ng air yg non-halal tu.
owh, aku br tau,event ni tiap tahun ade buat kt situ. so,nx year,sape2 yg nk cuci mata tgok awek2 comel2 pkai kimono, silalah dtg cni yep..hee~ tp haruslah d nasihat awal2, sila bersedia utk jln jauh drp tpt parking kete..sbb mmg penuh gler nk park. mmg jln kaki dlm 15min utk smp ke tpt tu..(stadium seksyen 20,shah alam). or else, better pick a public transport, sbb mmg d sediakan bas utk ke cni..bas free plak tu..lg sonang.


No comments:

Related Posts with Thumbnails