Ini adalah ruangan peribadi penulis. Jika anda terasa atau sentap dengan sajian di dalam ruangan peribadi ini, sila tekan pangkah di hujung atas belah kanan. Segala yang di coretkan adalah hak penulis, tidak kira ianya adalah kisah benar, luahan hati mahupun rekaan semata. HARAP MAKLUM.

Monday, March 28, 2011

Cheese cake ver 2



Taraaaa... buat cheese cake lg..weehuu~ tp ni version yg ke 2. yg dulu2 tu, buat yg chill cheese cake. wiken ritu, bt bake cheese cake in water bath bersama kak chik. ha..no no no..bkn cheese cake ni kena mandi ok. water bath tu, maksudnye, di bakar dgn keadaan ade air d sekelilingnye. means, masak kek ni, msok dlm oven tu, tarok air kt dulang oven tu siap2 la...keliling loyang tu ade air. utk memastikan kek x merekah.

ok, anuf said la. nk resepi? 8celi resepi ni amik drp blog sumbody gak, tp lupa link dia..puas gugel, cari smula, tp x jumpa..sorry.. kpd empunya resepi, maafkan and halalkan lah resepi ni ye...semoga saudari di murahkan rezeki,amin.. so, resepi nya:

Bahan-bahan:

250g x 2  krim cheese Philadelphia brand Kraft.
Blueberry sekotak
Biskut merry 2cwn (sebelum d hancurkan) 
Mentega 2 sudu besar
Serbuk almond ikut suka hati (tp dlm resepi kami dpt tu 1/4 sudu besar je..mcm ckit, so,kami tambah ikutsukeati..mcmbesh banyak2..hihi)
gula 1 cwn (myb next time nk kurangkan ckit la..nk bt 3/4 cwn je.sbb cam manis ckit rasanya)
telur 3 biji
tepung gandum 2 sudu besar
1/2 sudu besar esen vanila

*bahan2 semua mudah di dapati hanya di 'Gergasi'

cara-caranya:

ini untuk base dia je tau.
  1. Blend biskut merry.
  2. panaskan mentega selama 15saat dlm microwave (nk cairkan pn xpe kot)
  3. campurkan biskut merry yg dah di blend dgn mentega td smp boleh kepal-kepal ckit jadinya.
  4. lenyekkan campuran td ke atas loyang yg da di lapik kertas minyak.
  5. sejukkan dlm peti ais sementara nk tunggu cheesecake sebenar siap.
ni pulak untuk kek sebenar
  1. pukul cheese smp nmpk lembut n creamy
  2. masokkan gula dan pukul lg sampai sebati
  3. masokkan tepung gandum, pukul smp sebati
  4. masokkan telur satu persatu, pukul sebati.
  5. masokkan esen vanila, serbuk almond.
SIAP!

tuang ke atas base yg di simpan dlm peti ais td. (ye,pastikan base tu da kluakan dr petiais la ye,seblom tuang yg lelain tu)

oopss..jangan lupa campak-campakkan blueberry yg da siap di basuh ke dlm bancuhan yg dah di tuang td.

*pd pendapat chummy, bley je nk tukar blueberry kpd oreo, choc, stoberi, or ape saja..

bakar pada suhu 150darjah selama 55minit dengan kaedah water bath.

dah siap bakar, keluarkan air tu, dan tinggalkan loyang yg berisi cheesecake tu dlm oven yg dah di off, selama sejam. (yg ni x sure untuk ape, saje nk kasi masakkan lg agaknya) kemudian, sejukkan di dalam peti ais semalaman utk hasil yg terbaik!


p/s: di nasihatkan anda menggunakan loyang yg boleh bukak ikut tepi tu untuk memudahkan. senang nak keluarkan kek bila dah masak.





ok,selamat mencuba! (:


8 comments:

una berry said...

I don't fancy cheesecake sangat tapi blueberry tu nampak mengancam lah
hee, bila bole rasa cheesecake sis chummy ni?

~* chirpy_chummy *~ said...

oho...bley, nnt kita bt reU ye..kate nk nek bukit kt umah una? teehee..

nurul azida ahmad said...

wow bestnyer cheese cake!

~* chirpy_chummy *~ said...

[zida] sodaaapppp.... :p

[menusuk hati] wohoo..mmg x sedap pun..(jgn laaa mintak...)

kakcik comey said...

cantik pinggan tu...:D:D

ankeljonni said...

huiyyoooo... cam sedap je... huhuhu

cEro said...

arghhh!!! meleleh!!! meleleh!!!
(air liur)

~* chirpy_chummy *~ said...

[k chik] pinggan je puuunn.. ;p

[abg jonni] sedap ni..sedapp...*smbil tunjuk2 nk msok mulut*

[cero] nah,amik tisu..(tisu je ok.kahkah)

Related Posts with Thumbnails