Sejahtera ke atas kamu smua. holla!
Perbualan luncheon tempoh hari betul-betul buat aku berpikir banyak kali.
"Have you ever declare something to your God?"
Tanya seseorang kepada seorang manusia yg lain yg begitu menganggap hidupnya sux.
'Declare sumthing'?
yeah.. utk lebih mudah paham, "pernahkan kita berdoa sesuatu kpd Tuhan" yg membuatkan hidup kita menjadi seperti now ni.
Tak faham?
ok, begini.
Sebagai seorang muslim (ye, aku bercakap fokus kpd muslim d cni, lebih mudah), kita tentu rajin menadah tangan memohon doa, ye dak? Lagi2 lepas solat. orang kate, doa lepas solat itu afdal. lebih mudah termakbul.InsyaAllah..
Jadinya, pernah tak kalian terfikir, adakah betul ayat kita memohon doa tu? Ayat doa tu, btol ke maksudnya? Selarikah dgn ape yg cuba di sampaikan oleh kita? ye, mmg senang berdoa di dalam bahasa sendiri, tapi awas, kita mungkin tersilap ayat. Ayat yg kemudiannya mungkin akan di makbulkan oleh Dia. Orang kate niat di hati hanya Dia yg tahu. Betul..tapi lebih indah dan sepatutnya kita memohon menggunakan ayat yang tepat, jangan nanti di belakang hari kita mengeluh. Menuduh. Itu lagi parah.
Cth yg paling mudah. Pernah tak korang berdoa camni:
"Ya Tuhanku, engkau berilah kesabaran di hatiku."
Mungkin, dengan izin Allah doa kita itu termakbul. Dan, untuk itu, Allah uji kesabaran kita dgn mendatangkan pelbagai musibah. Dah tadi kata nk kesabaran kan? so, Dia berilah kesabaran tu, dgn cara memberi musibah tersebut. Barulah di katakan yg kamu tu bersabar orangnya. Betul x? Get it?
Pointnya kt cni, kan ke lebih bagus kalau kita fokuskan doa terkebut. Specefickan.
"Ya Tuhanku, Engkau kurangkanlah tensen kerja aku di opis ni, sesuai dgn tahap kesabaranku. Jangan di uji aku dengan benda-benda yg aku x mampu, Ya Rabb.Amin.."
Kesimpulannya, ape yg kita pinta, itulah yg di beri oleh-Nya. Antara kita sedar x sedar je sebenarnya. Jangan di salahkan Dia, sekiranya hidup ini byk spoil sn cni. :p
#moodUstazahON

4 comments:
meminta tu selalulah.bersyukur tu masa sembahyang saja.masa baca Al-fatihah.
ye, itu lah kita..manusia. =="
agreed!! :)
yeah...celet!
Post a Comment