Ini adalah ruangan peribadi penulis. Jika anda terasa atau sentap dengan sajian di dalam ruangan peribadi ini, sila tekan pangkah di hujung atas belah kanan. Segala yang di coretkan adalah hak penulis, tidak kira ianya adalah kisah benar, luahan hati mahupun rekaan semata. HARAP MAKLUM.

Saturday, April 9, 2011

Dia adalah teman baikku?

Sejahtera ke atas kalian..hello... ^_^

Di saat menulis blog ni, aku sedang menonton rancangan di tv7, ttg hubungan adik angkat - abg angkat - kakak angkat yang sering menjadi isu untuk golongan remaja belasan tahun. Tapi, bkn je remaja belasan tahun je yg ade kes camni. Tajuk yg di utarakan begitu membuka minda dan membawa kepada entry kali ni d tulis.

Lelaki vs perempuan.

cdt
Bagi aku, lelaki dan perempuan seperti magnet. saling tertarik di antara satu sama lain. wujudkah persahabatan atau lebih tepat di panggil kawan baik antara berlainan jantina?

"Naaahh" *sambil mencebik muke*

yep,mungkin ramai yg susah untuk menerima keadaan di mana sahabat adalah dari yang berlainan jantina. Tak mungkin x wujud perasaan 'cinta' terhadap kawan baik tu nanti, ye dak? oh, tapi ini hanyalah pandangan individu, yang juga pandangan aku suatu masa dulu. Agaklah susah untuk mengehadkan persahabatan hanya sebagai sahabat untuk individu berlainan jantina.

TAPI...

yes, ade tapinya.Persahabatan (teman baik) antara berlainan jantina ni boleh di pupuk sekiranya kita tahu had-had yg tertentu. Mungkin dengan cara berterus terang di awal perhubungan boleh mengelakkan pesahabatan ini drp melewati batasannya. Dan mungkin dengan cara tak bersembunyi di sebalik perasaan lain, menjadi tunas utama dalam jalinan persahabatan ini.

Pointnya 1 je, kalau kita pasang niat.."sahaja aku bersahabat bla bla bla" , maka tetapkanlah niat tu.
Jangan ada simpan udang di sebalik mee. Kalau ada, lebih baik berterus terang, lebih ikhlas dan nampak tak menipu. Awas, kalau korang ada hati dan berterus terang, besar kemungkinan untuk korang menghancurkan persahabatan ni amat tinggi! Melainkan...korang pandai memainkan peranan agar cara berterus terang itu nampak sempoi dan tak terlalu memaksa dan menaruh harapan. ooopss...aku bukan nak ajar cara-cara dari jadi kawan baik kepada kekasih hati. no no no. bukan itu fokus aku. ;p

Eh, aku ckp ni macam aku ada ramaaai je kawan baik lelaki,kn? haha Tak de lah. Honestly, aku tak ramai kawan lelaki yang rapat dalam hidup ni. Yang masih kekal menjadi antara kawan baik pun boleh di kira dengan jari. Lepas da kahwin, masing-masing ade haluan sendiri.Aku banyak bertanya kawan-kawan dan orang sekeliling tentang ni suatu masa dulu.Tu yang aku dapat simpulkan di sini.

So, what say you? boleh ke kawan baik kita adalah seorang yg berlainan jantina? anda pasti tak kan wujud apa-apa rasa selainnya? jeng jeng jeng...

4 comments:

una berry said...

erm, pernah terjebak dgn kancah ini
haha
mula2 memang kawan baik
but once we breached the boundary, we can't never go back
nak jadi kawan baik tetiba balik dah xboleh
so I better back off la kan :D
memang wat merana jiwa je

~* chirpy_chummy *~ said...

alahaii..kesiannye..

tp org kate mmg susah, nk jd kan mereka yg berlainan jantina tu teman baik kita. but somehow, ade gak kwn2 chummy yg blh mengekalkan persahabatan mereka.

for me?
kawan baik -> cinta hati xpernah la.
tp vice versa, masih kekal smp skang :)


sumtimes, kita perlukan sebab dan niat yg nyata utk sesuatu tu kot..

wirajiwa said...

err,, what say me...

heheheehe. Pendapat individu(tidak mewakili mana-mana parti politik): "Aku tak boleh bersahabat baik ngan wanita, sebab aku ni kaya kasih sayang. :P , nt sure akan sayang,(sahabat memang la kena sayang kan?>) Tp masalahnya, bila sayang tur terbitkan rindu.? wahhh!!

~* chirpy_chummy *~ said...

Abang!

lamanya x dengar kaba.. :D

yes, abg kan 'wirajiwa'.. kaya dgn kasih sayang.. kalo mcm yg abg kate tu, agak bahaya d peringkat abg. kang xpasal ade yg kena kejar sekampung dgn senduk nnt..ekeke

*ehem, k long sihat? :p

Related Posts with Thumbnails